Sukcesja
Historia sukcesji
Czym jest sukcesja?
Kongō Gumi. Kongō Gumi (jap. 株式会社金剛組) była najdłużej istniejącą firmą na świecie. Ponad 1400 lat! Całkiem niedawno została przejęta. W Polsce także mamy przykłady marek, które przetrwały wiele pokoleń. Marka jubilerska W. Kruk niedługo obchodzić będzie 200 lat działania, podczas gdy Browar Namysłów szczyci się 7 wiekami tradycji, a kopalnia soli w Bochni została otwarta blisko 800 lat temu.
Ciągłość
Każda z tych firm ma inną tradycję, historię budującą jej istnienie. W Polsce, skomplikowana historia naszego kraju, przerywała wspaniałe historie, które następnie próbowano reaktywować. Dlatego nieraz nie ma ciągłości własności i wartości. W wielu krajach świata otoczenie gospodarcze i prawne wspierało sukcesję.
Wartości
Majątek to nie tylko aktywa. To także wartości, cele rodziny. W krajach, gdzie budowanie wartości trwa wiele pokoleń, jest powiedzenie - “nie jesteśmy właścicielami majątku. Przechowujemy go dla kolejnych pokoleń”. Można tutaj przytoczyć chociażby takie przykłady, jak chociażby francuskiej rodziny Mulliez (marki takie, jak Leroy czy Auchan), czy duńskiej Kirk Kristiansen, właścicieli Lego. To, co łączyło te grupy to zbudowanie rodzin wokół wartości.
Sukcesja a wartości
Czym są wartości?
W Polsce stoimy przed ogromnym wyzwaniem odnośnie przekazania wartości wraz ze zgromadzonym majątkiem. Czym są te wartości? Uważamy, że są to:
Zaufanie
Rozsądek
Zaangażowanie
Zdrowie
Wiedza

01.
Sukcesja w Polsce
Niezależnie od wielkości aktywów istnieje konieczność zapewnienia nie tylko przekazania samego majątku, ale zapewnienia właściwego rozwoju kolejnym pokoleniom.